Kompetencje
I. W zakresie organizacji i zarządzania, należy w szczególności:
1. prowadzenie badań i analiz struktur organizacyjno - etatowych, podległych jednostek i komórek organizacyjnych oraz racjonalnego rozmieszczenia w nich i wykorzystania przydzielonego limitu etatów;
2. kształtowanie i realizowanie polityki kadrowej i dyscyplinarnej;
3. zapewnienie przestrzegania przepisów o zachowaniu tajemnicy ustawowo chronionej w podległych jednostkach i komórkach, a także stwarzanie warunków zabezpieczających prawidłowy obieg oraz przechowywanie dokumentów i korespondencji;
4. kształtowanie i prowadzenie w środkach masowego przekazu działalności informacyjno - propagandowej, dotyczącej realizowania przez Policję zadań w zakresie bezpieczeństwa, porządku publicznego oraz profilaktyki w tym zakresie;
5. inspirowanie i wspieranie działalności wynalazczej i racjonalizatorskiej;
6. podejmowanie działań w kierunku, doskonalenia zawodowego policjantów, a także utrzymania sprawności i rozwoju kultury fizycznej oraz sportu wśród funkcjonariuszy i pracowników cywilnych;
7. organizowanie, eksploatowanie i techniczne utrzymanie zainstalowanych w Komendzie Powiatowej oraz podległych jednostkach systemów łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką organizacyjną Komendy Wojewódzkiej Policji;
8. zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby Komendy Powiatowej oraz podległych jednostek Policji;
9. zarządzanie nieruchomościami Skarbu Państwa użytkowanymi przez jednostki Policji powiatu gorlickiego;
10. pełnienie funkcji kierownika zakładu wobec pracowników cywilnych;
11. pełnienie funkcji organu administracji państwowej I instancji w decyzjach dotyczących:
a) spraw osobowych,
b) spraw dyscyplinarnych,
c) spraw mieszkaniowych,
d) innych, na mocy odrębnych przepisów.
II. W zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego należy w szczególności:
1. przeciwdziałanie przyczynom i warunkom sprzyjającym popełnianiu przestępstw i wykroczeń;
2. nadzorowanie działań w zakresie ustalania i ujawniania przestępstw i wykroczeń a także wykrywania i ścigania ich sprawców poprzez:
a) wykonywanie czynności procesowych w ramach postępowań przygotowawczych w zakresie wynikającym z uprawnień i obowiązków ustawowych;
b) wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych, operacyjno – technicznych, kryminalistycznych oraz innych w trybie i zakresie określonych w odrębnych przepisach;
3. nadzorowanie wykonywania czynności na polecenie Prokuratur i Sądów oraz innych organów w trybie i zakresie wynikającym z uprawnień i obowiązków ustawowych;
4. nadzorowanie działalności rozpoznawczej, zapobiegawczej i wykrywczej związanej ze zwalczaniem przestępstw i wykroczeń;
5. nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć ukierunkowanych na zwalczanie przestępczości zorganizowanej i transgranicznej w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
6. nadzorowanie poszukiwań osób i rzeczy, działań pościgowych i blokadowych, konwojowania osób zatrzymanych i tymczasowo aresztowanych oraz transportu pieniężnych i przedmiotów wartościowych, bądź stanowiących tajemnicę ustawowo chronioną;
7. współdziałanie w zakresie zapobiegania naruszania porządku prawnego, a także zjawiskom kryminogennym z organami administracji państwowej, samorządowej, instytucjami i organizacjami społecznymi w tym zwłaszcza prowadzącymi działalność kontrolną;
8. nadzorowanie działań podległej komórki, jednostek organizacyjnych, innych policjantów oraz doskonalenie metod ich pracy;
9. analizowanie i opiniowanie szczegółowych planów i harmonogramów przedsięwzięć realizowanych przez komórki i jednostki organizacyjne;
10. koordynowanie i określanie form współdziałania komórek i jednostek Policji;
III. Do zakresu zadań Komendanta Powiatowego Policji należy również:
1. zapewnienie jak najwyższej mobilizacji, gotowości alarmowej podległych jednostek i komórek;
2. zapewnienie warunków do prowadzenia gospodarki finansowej, materiałowo-technicznej, inwestycyjnej oraz transportowej;
3. zapewnienie prawidłowego funkcjonowania łączności i informatyki;
4. nadzorowanie prowadzenia spraw socjalno-bytowych oraz dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy;
5. organizowanie ochrony przeciwpożarowej w obiektach Policji .
IV. W celu właściwej realizacji zadań oraz zapewnienia warunków sprawnego i efektywnego kierowania działalnością Policji, Komendant Powiatowy:
1. tworzy i likwiduje, w zakresie określonym odrębnymi przepisami komórki organizacyjne, Komisariaty i Posterunki Policji;
2. powołuje po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie wójta (burmistrza) lub wójtów Komendanta Komisariatu Policji;
3. dokonuje systematycznych analiz i ocen sianu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu, z uwzględnieniem prognozowania zagrożeń i planowania podstawowych przedsięwzięć;
4. organizuje i nadzoruje działania podległych jednostek, służb i policjantów oraz doskonali metody pracy prewencyjnej, operacyjno - rozpoznawczej i dochodzeniowo - śledczej, dostosowując podejmowane przedsięwzięcia do występujących i przewidywanych zagrożeń;
5. nadzoruje i koordynuje współdziałania jednostek i komórek Policji;
6. przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski dotyczące działalności Policji i policjantów;
7. udziela w ramach sprawowanego nadzoru, kierunkowych i szczegółowych wytycznych, zarządza i organizuje okresowe i doraźne oceny pracy przez podległe jednostki i ogniwa służbowe, a także poszczególnych policjantów.